Use of HQ for the teaching of sustainable materials and processes - an alternative to cultural change of learning in design
Palavras-chave:
Materiais, Sustentabilidade, Design, Ensino, Histórias em quadrinhosResumo
The teaching of materials and processes is directly related to the context of more sustainable design solutions. However, the transmission of knowledge to new generations needs innovative approaches, supported by the cultural changes of recent years and inter- and intra-generational differences. This paper presents the development process of a series of publications for teaching more sustainable materials and processes that meet the demands of a new generation of design students using HQs (Comics) as a tool. To achieve this goal, we searched for references in comics, elaborated theoretical and practical studies in a research method adapted to the pandemic context. The results presented so far show the development of the HQ for the first volume.
Referências
AITKEN, Ashley; HATT, Gillian. A Preliminary Evaluation of the Use of Graphic Novels in Teaching Information Systems. 2012.
CARVALHO, LetÃcia dos Santos e MARTINS, André Ferrer Pinto. Os quadrinhos nas aulas de Ciências Naturais: uma história que não está no gibi. Revista Educação em Questão, Natal, v. 35, n. 21, p. 120-145, maio/ago, 2009.
CASAREJOS, Fabricio; FROTA, Mauricio Nogueira; GUSTAVSON, Laura Morten. Higher education institutions: a strategy towards sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 2017.
DE ARAUJO, Gustavo Cunha; MIGUEL, Jose Carlos. O letramento estético na educação de jovens e adultos. Acta Scientiarum. Education, v. 40, n. 2, 2018.
DE ASSIS, Elias Santiago. A confecção de histórias em quadrinhos como mecanismo de aprendizagem de geometria. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 21, n. 2, 2019.
FANTINI, Carolina Aude; DE SOUZA, Naiara Célida Dos Santos. Análise dos fatores motivacionais das gerações baby boomers, X, Y e Z e as suas expectativas sobre carreira profissional. Revista iPecege, v. 1, n. 3/4, p. 126-145, 2015.
GOMEZ, Christopher. Teaching physical geography at university with cartoons and comic strips: Motivation, construction and usage. New Zealand Geographer, v. 70, n. 2, p. 140-145, 2014.
HARARI, Yuval Noah. Sapiens – Uma Breve História da humanidade. Porto Alegre: L&PM Editores, 2015.
HARARI, Yaval Noah; VANDERMEULEN, David; CASANAVE, Daniel. Sapiens – o Nascimento da humanidade. São Paulo: Quadrinhos na Cia, 2020.
HUMPHREY, Aaron. Beyond graphic novels: illustrated scholarly discourse and the history of educational comics. Media International Australia, v. 151, n. 1, p. 73-80, 2014.
KARA, Helen; BROOKS, Jenni. The Potential Role of Comics in Teaching Qualitative Research Methods. The Qualitative Report, v. 25, n. 7, p. 1754-1765, 2020.
KELLY, Frances. Supervision Satirized: Fictional narratives of student—supervisor relationships. Arts and Humanities in Higher Education, v. 8, n. 3, p. 368-384, 2009.
LEITE, Mônica Regina Vieira. Histórias em quadrinhos como material didático para a aproximação da história e filosofia da ciência ao ensino dos elementos quÃmicos. Dissertação (Mestrado)–Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2020.
LIBRELOTTO, Lisiane Ilha; FERROLI, Paulo Cesar Machado; MUTTI, Cristine do Nascimento; ARRIGONE, Giovani Maria. A Teoria do EquilÃbrio - Alternativas para a Sustentabilidade na Construção Civil. Florianópolis: DIOESC, 2012.
LOZANO, Rodrigo et al. Declarations for sustainability in higher education: becoming better leaders, through addressing the university system. Journal of Cleaner Production, v. 48, p. 10-19, 2013.
MACÊDO, Chryss Ferreira. História Em Quadrinhos Como Ferramenta Para Projetos No Ensino Superior. 2021, pp. 53–59.
MADEIRA, Ana C.; CARRAVILLA, Maria Antónia; OLIVERIA, José F. Oliveira; COSTA, Carlos A. V. A Methodology for Sustainability Evaluation and Reporting in Higher Education Institutions. High Educ Policy 24, 459–479 (2011). https://doi.org/10.1057/hep.2011.18
MARINO, Daniela dos Santos Domingues; LINDEMBERG Pereira dos Santos. “AS APLICAÇÕES DAS HISTÓRIAS EM QUADRINHOS EM ATIVIDADES DO ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA.†Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, vol. 3, no. 1, 2014.
NEVES, SÃlvia da Conceição. A história em quadrinhos como recurso didático em sala de aula. 2012. 30 f., il. Monografia (Licenciatura em Artes Visuais) —Universidade de BrasÃlia, Universidade Aberta do Brasil, Palmas-TO, 2012.
OLIVEIRA, Vera Lucia Menezes et al. Research on language and technology at Federal University of Minas Gerais. Revista Brasileira de Pós-graduação, v. 10, n. 22, p. 921-942, 2013.
PRESSER, Alexandra; BRAVIANO, Gilson. Contribuições da hipermidia nas Histórias em Quadrinhos para a experiência de leitura e aprendizagem. Brazilian Journal of Information Design, v. 15, n. 1, p. 63-80, 2018
PRIEGO, Ernesto; FARTHNING, A. Barriers Remain: Perceptions and Uses of Comics by Mental Health and Social Care Library Users. Open Library of Humanities, v. 6, n. 2, p. 4, 2020.
PURSITASARI, Indarini Dwi; SUHARDI, Eka; PUTIKAH, Tuti. Fun science teaching materials on the energy transformation to promote students’ scientific literacy. Journal Penelitian dan Pembelajaran IPA, v. 5, n. 2, p. 155-168, 2019.
RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. Editora Contexto, 2008.
ROSSO, Alexandra Teixeira de, et al. “Histórias Em Quadrinhos Em NÃvel Superior Como Ferramenta De Ensino/Aprendizagem: Um Levantamento Bibliográfico. Razón y Palabra, vol. 18, 2015, pp. 150–159.
SILVA EVANGELISTA da, Tatiane. Relato de experiência: cálculo em quadrinhos. Revista Internacional de Educação Superior, v. 6, p. e020007-e020007, 2020
SILVA, ANIELSON BARBOSA DA; SANTOS, GABRIELA TAVARES DOS; BISPO, Ana Carolina Kruta De Araujo. The comics as teaching strategy in learning of students in an undergraduate management program. RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 18, p. 40-65, 2017.
SINDHWANI, Shyamli et al. A Multidisciplinary Study of Eye Tracking Technology for Visual. Intelligence. Education Sciences, v. 10, n. 8, p. 195, 2020.
WILLIAMS, Paul et al. The academic study of comics within degree programmes in English literature. Journal of Graphic Novels and Comics, v. 5, n. 2, p. 211-228, 2014.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 e-Revista LOGO
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research generates a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with the reading and citing an author's work.
The author must ensure:
-
that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the document and its submission for publication.
-
that their work is original, and if the work and / or words of other people were used, they were duly recognized.
Plagiarism in all its forms constitute unethical publication behavior and is unacceptable.
The articles and other published works, become the property of the journal.
The contents of e-Journal LOGO are licensed under a Creative Commons License 4.0 by. It reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze the submitted works.
Under the license you have the right to:
- Share - copy and redistribute the material in any media or format
- Adapt - remix, transform, and create from material to any purpose, even if commercial.
- The licensor can not revoke these rights as long as you respect the license terms.
According to the following terms:
- Assignment - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes have been made. You must do so in any reasonable circumstance, but in no way do you suggest to the licensor to support you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
The authors of papers submitted to the e-Journal LOGO authorize their publication in physical and electronic media for academic purposes. The authors also agree on the distribution of articles by national and international indexing databases, whether or not for profit, and can be reproduced as long as the source is cited.
O autor deve garantir:
- que haja um consenso completo de todos os coautores em aprovar a versão final do documento e sua submissão para publicação.
- que seu trabalho é original, e se o trabalho e/ou palavras de outras pessoas foram utilizados, estas foram devidamente reconhecidos.
Plágio em todas as suas formas constituem um comportamento antiético de publicação e é inaceitável.
Os artigos e demais trabalhos publicados, passam a ser propriedade da revista.
Os conteúdos de e-Revista LOGO estão licenciados sob uma Licença Creative Commons 4.0 by. Reserva-se o direito de usar software ou otros métodos de detecção de plágio para analisar os trabalhos submetidos.
Segundo a licença você tem direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
- O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.