Design in the urban context: interferences and policies in the process of place branding

Autores

Palavras-chave:

Design, Place Branding, Politics

Resumo

This article aims to discuss the singular exercise of political structuring that understands as an assumption inherent to the planning and systemic intention of design applied to the social context. The creativity inserted in the industrial and economic scenarios must be understood in the relationship between the production of knowledge and the perception of the subject. To this end, it is seen that contemporary design in the context of urbanity seeks a space of action in view of the desire for singularity. In this sense, it focuses on managing the brand of places in its strength as an object regarding marketing actions applied to local development. The focus of the text is to think that policies aimed at this practice must find encouragement and visibility by the most sensitive sections of the population, which can contribute to the construction of new modes of production closer to local culture and endemic behavior, plausible and compatible with City.

Biografia do Autor

Daniel Sousa Noble Teixeira, Universidade de Brasília (UnB)

Programa de Pós-graduação em Design, Instituto de Artes da Universidade de Brasília (UnB). Mestrando na linha de pesquisa "Design, Espaço e Mediações". Bacharel em Turismo pela Universidade de Brasília (UnB), com interesse em Place/City Branding.

Fatima Aparecida dos Santos, Universidade de Brasília (UnB)

Graduada em Design (programação visual) pela UNESP- Bauru em 1997, Mestre em Comunicação e Semiótica pelo PPG-COS da PUC_SP 2001 (defesa em 2002) com a pesquisa sobre as Linguagens do Web Design financiada pela FAPESP, Doutora em Comunicação e Semiótica pelo PPGCOS da PUC_SP em 2007 com pesquisa: Dimensões e linguagens do design gráfico. Estágio Pós Doc na Università Degli Studi di Torino - Depto Filosofia da Educação/ CIRCE - Semiótica (supervisão de Mássimo Leone - 2016/2017). É professora Associada do Departamento de Desenho Industrial da UnB (Universidade de Brasília), onde trabalha desde 2008. Atua no curso de graduação de Design, no Programa de Pós-Graduação em Arte e no Programa de Pós-Graduação em Design da UnB. Membro do CAD - UnB (2014). Coordenadora da Graduação Design (2013-2014), coordenadora adjunta PPGArte (2015-2016), vice-coordenadora do PPG Design (2013-2016). Pesquisadora nas linhas de Imagens, visualidades e urbanidades (PPG Artes Visuais) e Design, Espaço e Mediações (PPG Design). Vice-Coordenadora do GT Semiótica da Comunicação na Sociedade Brasileira de Ciências da Comunicação. Diretora do Instituto de Arte - IdA/UnB 2018 - 2022.

Referências

BARRIOS, Y. M. R., REIS, C. Authentic Cuba: analysis of tourism advertising, 2002-2016. Rev. Bras. Pesq. Tur. [online]. 2019, vol.13, n.1, pp.125-140.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção / Milton Santos. - 4. ed. 2. reimpr. - São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. - (Coleção Milton Santos; 1).

KAVARATZIS, Mihalis & ASHWORTH, G.J. City branding: An effective assertion of identity or a transitory marketing trick?. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie. 96. 506-514, 2005.

KOTLER, Philip. Administração de Marketing-12ª Ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

PEROTTO, E. R. Olhando a marca pela sua enunciação: aproximações para uma teoria da marca contemporânea. Organicom (USP), v. 4, p. 127-139, 2008.

ANHOLT, S. Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions, UK: Palgrave Macmillan, 2007.

INSCH, A.; STUART, M., Understanding resident city brand disengagement, Journal of Place Management and Development. Vol. 8, 2015.JODELET, Denise (Org.). Representations sociales: undomaine en expansion. In JODELET(Org.) Les representations sociales. Paris, PUF, 1993.

PAPANEK, V. Arquitetura e design: ética e ecologia. Lisboa: Edições 70, 2007. 275p.

GASTAL, Susana. Turismo, imagens e imaginários. São Paulo: Aleph, 2005. - (Coleção ABC do turismo).

GEERTZ, C. O Saber Local. Novos Ensaios de Antropologia Interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.

GOVERS, R. Why place branding is not about logos and slogans. Place Branding and Public Diplomacy 9, 71–75, 2013.

SAHLINS, M. Cultura e razão prática. Rio de Janeiro, 1979.

ONU–Organização das Nações Unidas. The World’s Cities in 2016. Department ofEconomic and Social Affairs, Population Division, 2016.

HARVEY, D. Condição pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1992.

CARDOSO, R. Design para um Mundo Complexo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

PACEY, Philip. ‘Anyone Designing Anything?’ Non-Professional Designers and the History of Design. Journal of Design History, Oxford University Press, Vol. 5, No. 3,1992. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/1315839.

Downloads

Publicado

2021-12-31

Edição

Seção

Artigos