Analysis of aesthetic minimalism: a view at the creative process in minimalist Brand Design

Autores

  • Nárima Alemsan UFSC
  • Francisco Antonio Pereira Fialho UFSC

Palavras-chave:

minimalismo, design de marcas, processo criativo.

Resumo

The search for a more sustainable and at the same time clean and elegant style is increasingly present in people's lives in order to have greater sustainability, freedom from excess for the awareness of what really matters which reflects in the aesthetic standards in the area of Design . The creative process starts to reflect also through society's behaviors. In this case, more specifically in the construction of Brand Design. So, aesthetic minimalism is also increasingly present in brand design projects, reflecting consumer behavior. This article aims to address the definitions of aesthetic minimalism present in brand design projects in their creative process. To understand all these aspects, a theoretical foundation, relevant discussions and analysis of the creative process of a minimalist brand were made. The methodology used for this article was qualitative exploratory research. Finally, final considerations are presented, addressing the impact and importance that these changes can have within design styles in the creative process for professionals in the field.

Biografia do Autor

Nárima Alemsan, UFSC

Doutoranda no programa interdisciplinar de pós-graduação do EGC/UFSC na área de Mídia. Mestrado completo no EGC e graduação em Design Gráfico pela UDESC.Integrante dos grupos de pesquisa: NEDECC e NUCOG. 

Francisco Antonio Pereira Fialho, UFSC

Engenheiro Eletrônica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Psicólogo pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Engenharia de Produção, Ergonomia, pela Universidade Federal de Santa Catarina e Doutor em Engenharia de Produção, Engenharia do Conhecimento, pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Engenharia e Gestão do Conhecimento, atuando principalmente nos seguintes temas:engenharia do conhecimento, mídias do conhecimento, eco-ergonomia, gestão do conhecimento e ergonomia cognitiva. Líder do Núcleo de Estudos e Desenvolvimentos em Conhecimento e Consciência – NEDECC. Líder do Núcleo de Pesquisas em Complexidade e Cognição – NUCOG. 

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Publicado

2021-12-31

Edição

Seção

Artigos