Analysis of aesthetic minimalism: a view at the creative process in minimalist Brand Design
Palavras-chave:
minimalismo, design de marcas, processo criativo.Resumo
The search for a more sustainable and at the same time clean and elegant style is increasingly present in people's lives in order to have greater sustainability, freedom from excess for the awareness of what really matters which reflects in the aesthetic standards in the area of Design . The creative process starts to reflect also through society's behaviors. In this case, more specifically in the construction of Brand Design. So, aesthetic minimalism is also increasingly present in brand design projects, reflecting consumer behavior. This article aims to address the definitions of aesthetic minimalism present in brand design projects in their creative process. To understand all these aspects, a theoretical foundation, relevant discussions and analysis of the creative process of a minimalist brand were made. The methodology used for this article was qualitative exploratory research. Finally, final considerations are presented, addressing the impact and importance that these changes can have within design styles in the creative process for professionals in the field.
Referências
ADILOGLU, Fatos. Visual communication: design studio education through working the process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 28, p. 982-991, 2011.
ALEMSAN, Nárima. Figura 2: DisponÃvel em: https://www.mentoriadigital7.com.br/portfolio Acesso em: mai de 2021.
BAXTER, Mike. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. 2. ed. rev. São Paulo: Edgard Blücher, 2000.
BUZAN, Tony. O poder da inteligência criativa: 10 maneiras de ativar o seu gênio criativo. São Paulo: Cultrix, 2005.
ESTEVÃO, Vanessa Sofia Paulino. A tendência para o design minimalista. 2015. Tese de Doutorado.
DE CASTRO, Eduardo B. Viveiros. Sociedade minimalistas: A propósito de um livro de Peter Rivière. Anuário Antropológico, v. 10, n. 1, p. 265-282, 1986.
FLEMMING, Diva MarÃlia; COLLAÇO DE MELLO, Ana Claudia. Criatividade e jogos didáticos. São José: Saint-Germain, 2003.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de empresas, v. 35, n. 3, p. 20-29, 1995.
GOMES, Luiz Vidal Negreiros. Criatividade: projeto – desenho – produto. Santa Maria: Schds, 2001
MANUEL, Victor. Minimalismo e Pós-Minimalismo: Forma, Anti-Forma e Corpo na Obra de Robert Morris. Covilhã: Livros LabCom, 2007.
NASCIMENTO, Sara Mendes do. O minimalismo no design criação de MIV para a magia gelada. 2018.
LEAL, Leopoldo Augusto. Pandemonium: processo criativo, experimentação e acaso. 2019. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
LINKE, Paula Piva; CALVI, Gabriel; DO BEM, Natani Aparecida. Linguagem visual: design e estilo. Projetica, v. 11, n. 1 supl, p. 32-56.
LUCIA, Carmen. Figura 1: BULL, DisponÃvel em: http://oquevidomundo.com/foco-nas-artes-guernica-picasso/ Acesso em: mai de 2021.
LUPTON, Ellen; MILLER, Abbott. Design Writing Research. 1ª ed. Londres:
Phaidon, 1999.
MARTINS, HeloÃsa Helena T. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e pesquisa, v. 30, n. 2, p. 289-300, 2004.
PICASSO, Pablo. [Bull]. 1945. Croqui pintado em grafite.
ROHENKOHL, Raquel. Criatividade e Design: uma análise da habilidade criativa no processo projetual. DisponÃvel em: file://localhost/. Acesso em: 30 de mai. de 2021.
ROJAS, Angelina Accetta; MOCARZEL, Marcelo Maia Vinagre. Da cultura visual à cultura material: o minimalismo como forma de expressão na sociedade de consumo. Revista Alceu, v. 16, n. 31, p. 131-140, 2015.
SCHMIDT, Laila Rotter. Less Is More: Interseções Entre O Surgimento Do Design Gráfico Moderno E O Minimalismo De Mies Van Der Rohe. DisponÃvel em: <http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/less-is-more-intersees-entreo-surgimento-do-design-grfico-moderno-e-o-minimalismo-de-mies-van-der-rohe12697>. Acesso em: 15 mai. 2021.
SILVA, Sérgio Antônio; DA SILVA, Sérgio Luciano. O conceito aristotélico de MÃmesis aplicado ao processo criativo em design. Estudos em Design, v. 21, n. 1, 2013.
SZABAT, Carla Natacha; MESACASA, Andréia; WAGNER, Priscila Gil. MINIMALISMO. In: 8º JEPEX e 2° Mostra. 2019.
TORRES-ANGENOT, Hécate et al. O uso de ferramentas visuais para auxiliar o processo de criação em design. 2020.
ZURLO, Francesco. New Entertainment e Design Strategico. 2006.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research generates a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with the reading and citing an author's work.
The author must ensure:
-
that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the document and its submission for publication.
-
that their work is original, and if the work and / or words of other people were used, they were duly recognized.
Plagiarism in all its forms constitute unethical publication behavior and is unacceptable.
The articles and other published works, become the property of the journal.
The contents of e-Journal LOGO are licensed under a Creative Commons License 4.0 by. It reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze the submitted works.
Under the license you have the right to:
- Share - copy and redistribute the material in any media or format
- Adapt - remix, transform, and create from material to any purpose, even if commercial.
- The licensor can not revoke these rights as long as you respect the license terms.
According to the following terms:
- Assignment - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes have been made. You must do so in any reasonable circumstance, but in no way do you suggest to the licensor to support you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
The authors of papers submitted to the e-Journal LOGO authorize their publication in physical and electronic media for academic purposes. The authors also agree on the distribution of articles by national and international indexing databases, whether or not for profit, and can be reproduced as long as the source is cited.
O autor deve garantir:
- que haja um consenso completo de todos os coautores em aprovar a versão final do documento e sua submissão para publicação.
- que seu trabalho é original, e se o trabalho e/ou palavras de outras pessoas foram utilizados, estas foram devidamente reconhecidos.
Plágio em todas as suas formas constituem um comportamento antiético de publicação e é inaceitável.
Os artigos e demais trabalhos publicados, passam a ser propriedade da revista.
Os conteúdos de e-Revista LOGO estão licenciados sob uma Licença Creative Commons 4.0 by. Reserva-se o direito de usar software ou otros métodos de detecção de plágio para analisar os trabalhos submetidos.
Segundo a licença você tem direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
- O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.