Comparative analysis of the txm business infographic: the use of visual tools to aid in the design creation process
Palavras-chave:
Infographic, TXM Business, Visual Perception.Resumo
Infographics were born to represent information, seeking to unite text and images to make information more straightforward to understand its context. Considering everything infographics represent in this informational society, we propose, based on a study of the elements that make up infographics, to validate the infographic referring to the TXM Business Methodology developed from another methodology used for brand creation and management TXM Branding. The primary purpose of creating such an infographic is to make information accessible to visualize the complete methodological process. Thus, the objective of this article is to analyze, based on the literature, the composition of the infographic of the TXM Business methodology in its two versions, allowing us to trace a relationship between them concerning their graphic elements. Therefore, to analyze and compare the two versions of TXM Business infographics, it was necessary to understand infographics and research construction methodologies to subsequently relate these learnings to the infographic and analyze it for future validation. The results point to a balanced composition that highlights the main approaches and information of the Methodology. The final object can be improved by understanding the field of infographics.
Referências
CARVALHO, Juliana; ARAGÃO, Isabella. Infografia: conceito e prática. Revista Infodesign: Revista Brasileira de Design da Informação, São Paulo, v. 3, n. 9, p. 160-177, dez. 2012. DisponÃvel em: https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/136. Acesso em: 21 abr. 2020.
COSTA, Armando dalla; SOUZA-SANTOS, Elson Rodrigo de. Economia criativa: novas oportunidades baseadas no capital intelectual. Revista Economia & Tecnologia, Paraná, v. 25, n. 7, p. 179-186, abr. 2011. DisponÃvel em: http://www.economiaetecnologia.ufpr.br/revista/25%20Capa/Armando%20Dalla%20Costa%20-%20Elson%20Rodrigo%20Souza-Santos.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.
COCKAYNE, Daniel. What is a startup firm? A methodological and epistemological investigation into research objects in economic geography. Geoforum, v. 107, p. 77-87, 2019.
DE MIRANDA, Fabiano;Andrade, Rafael de Castro. Pensar Infográfico: uma proposta de ensino introdutório de infografia sob a perspectiva da linguagem gráfica. Revista Brasileira de Design da Informação . São Paulo, v. 14, n. 3, 2017, p. 374 – 396. Acesso em: 5 junho 2020.
GOMEZ, Luiz Salomão Ribas; PEREIRA, Priscila Zavadil; SALVI, Naiane Cristina. COCREATION LAB: TRANSFORMANDO IDEIAS EM NEGÓCIOS A PARTIR DA METODOLOGIA TXM BUSINESS. In: Da teoria à ação: iniciativas empreendedoras da Universidade Federal de Santa Catarina. Organização Andressa Sasaki Vasques Pacheco et al. Editora CRV, Curitiba, 2020.
FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. 6. ed. São Paulo: Editora Edgard Blucher Ltda., 2011. 278 p. Edição Kindle.
FREITAS, Ranielder Fábio de; COUTINHO, Solange Galvão; WAECHTER, Hans da Nóbrega. Análise de Metodologias em Design: a informação tratada por diferentes olhares. Revista Estudos em Design: Design Articles, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 1-15, abr. 2013. DisponÃvel em: https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/111. Acesso em: 21 abr. 2020.
FONTS, Lato. The Fonts. 2012. DisponÃvel em: http://www.latofonts.com/lato-free-fonts/. Acesso em: 13 jun. 2020.
MENEZES, Hanna França; PEREIRA, Carla PatrÃcia de Araújo. O uso da cor como informação: um estudo de caso dos infográficos da revista galileu. In: CONGRESSO BRASILEIRO EM PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 12., 2016, Belo Horizonte. Proceedings [...] . Belo Horizonte: Blucher Design Proceedings, 2016. p. 4686-4697. DisponÃvel em: https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/o-uso-da-cor-como-informao-um-estudo-de-caso-dos-infogrficos-da-revista-galileu-24639. Acesso em: 15 maio 2020.
MORAES, A. 1998. Infografia – O design da notÃcia. Dissertação de Mestrado em Design. PUC-RJ, Departamento de Artes. Rio de Janeiro.
OLIVEIRA, Ikaro Santhiago Camara Silva; SOUZA, Angélica Porto Cavalcanti de; COUTINHO, Solange Galvão; MIRANDA, Eva Rolim. Explorando conceitos: pesquisa bibliográfica e elaboração de infográfico sobre definições do campo de design da informação. Pesquisa bibliográfica e elaboração de infográfico sobre definições do campo de Design da Informação. 2017. DisponÃvel em: https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/562. Acesso em: 16 mar. 2020.
PADUA, Mariana Cantisani; DIAS, Guilherme AtaÃde; LIMA, Thiago Lucas Castor. Dados, formas, cores e informação: um estudo sobre construção e análise na infografia. Liinc em Revista, Rio de Janeiro P, v. 11, n. 1, p. 287-309, maio 2015. DisponÃvel em: http://dx.doi.org/10.18225/liinc.v11i1.787. Acesso em: 30 maio 2020.
SALVI, Naiane Cristina et al. PROCESSO DE PRÉ-INCUBAÇÃO COMO FOMENTO À INOVAÇÃO: O PROGRAMA COCREATION LAB. In: Anais do Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação–ciki. 2019.
VALERO SANCHO, J. L. 2001. La Infografia: Técnicas, Análisis y Usos PeriodÃsticos. Universidad Autónoma de Barcelona.
SENAI, Firjan. Mapeamento da Indústria Criativa no Brasil. 2019. DisponÃvel em: https://www.firjan.com.br/EconomiaCriativa/downloads/MapeamentoIndustriaCriativa.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.
TEIXEIRA, Júlio Monteiro. Gestão visual de projetos: utilizando a informação para inovar. Rio de Janeiro: Editora Alta Books, 2018. 208 p.
TXM Business. Metodologia de idealização para Pré-incubação de negócios. TXM Business, 2019 DisponÃvel em: https://txm.business/. Acesso em: 16 junho 2020.
WURMAN, Richard Saul. Ansiedade de Informação 2: um guia para quem comunica e dá instruções. São Paulo: Editora Cultura Ltda., 2001. 328 p. Pesquisas e textos adicionais: Loring Leifer e David Sume.
ZAVADIL, Priscila. Identidade TXM Business. [mensagem pessoal] Mensagem recebida por: . em: 07 jun. 2020.
DE MIRANDA, Fabiano; DE CASTRO ANDRADE, Rafael. Pensar Infográfico: uma proposta de ensino introdutório de infografia sob a perspectiva da linguagem gráfica| Pensar Infográfico (Thinking Infographics): a proposal of introductory teaching of infographics from the perspective of graphic language. InfoDesign-Revista Brasileira de Design da Informação, v. 14, n. 3, p. 374-396, 2017.
MENEZES, Hanna França; DE ARAÚJO PEREIRA, Carla PatrÃcia. Funções da cor na infografia: uma proposta de categorização aplicada à análise de infográficos jornalÃsticos| Functions of color in infographic: a categorization proposal applied to the analysis journalistic infographics. InfoDesign-Revista Brasileira de Design da Informação, v. 14, n. 3, p. 321-339, 2017.
HENKEL, Evelyn; PADOVANI, Stephania. Estudo exploratório sobre satisfação e preferências dos usuários: mecanismos de interação em infografia para smartphones. InfoDesign-Revista Brasileira de Design da Informação, v. 18, n. 1, 2021.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research generates a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with the reading and citing an author's work.
The author must ensure:
-
that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the document and its submission for publication.
-
that their work is original, and if the work and / or words of other people were used, they were duly recognized.
Plagiarism in all its forms constitute unethical publication behavior and is unacceptable.
The articles and other published works, become the property of the journal.
The contents of e-Journal LOGO are licensed under a Creative Commons License 4.0 by. It reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze the submitted works.
Under the license you have the right to:
- Share - copy and redistribute the material in any media or format
- Adapt - remix, transform, and create from material to any purpose, even if commercial.
- The licensor can not revoke these rights as long as you respect the license terms.
According to the following terms:
- Assignment - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes have been made. You must do so in any reasonable circumstance, but in no way do you suggest to the licensor to support you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
The authors of papers submitted to the e-Journal LOGO authorize their publication in physical and electronic media for academic purposes. The authors also agree on the distribution of articles by national and international indexing databases, whether or not for profit, and can be reproduced as long as the source is cited.
O autor deve garantir:
- que haja um consenso completo de todos os coautores em aprovar a versão final do documento e sua submissão para publicação.
- que seu trabalho é original, e se o trabalho e/ou palavras de outras pessoas foram utilizados, estas foram devidamente reconhecidos.
Plágio em todas as suas formas constituem um comportamento antiético de publicação e é inaceitável.
Os artigos e demais trabalhos publicados, passam a ser propriedade da revista.
Os conteúdos de e-Revista LOGO estão licenciados sob uma Licença Creative Commons 4.0 by. Reserva-se o direito de usar software ou otros métodos de detecção de plágio para analisar os trabalhos submetidos.
Segundo a licença você tem direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
- O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.