Comparative analysis of the txm business infographic: the use of visual tools to aid in the design creation process

Autores

  • Naiane Cristina Salvi Universidade Federal de Santa Catarina
  • Hecate Torres-Angenot UFSC
  • Paola Gallert
  • Luiz Salomão Ribas Gomez UFSC
  • Francisco Antonio Pereira Fialho UFSC

Palavras-chave:

Infographic, TXM Business, Visual Perception.

Resumo

Infographics were born to represent information, seeking to unite text and images to make information more straightforward to understand its context. Considering everything infographics represent in this informational society, we propose, based on a study of the elements that make up infographics, to validate the infographic referring to the TXM Business Methodology developed from another methodology used for brand creation and management TXM Branding. The primary purpose of creating such an infographic is to make information accessible to visualize the complete methodological process. Thus, the objective of this article is to analyze, based on the literature, the composition of the infographic of the TXM Business methodology in its two versions, allowing us to trace a relationship between them concerning their graphic elements. Therefore, to analyze and compare the two versions of TXM Business infographics, it was necessary to understand infographics and research construction methodologies to subsequently relate these learnings to the infographic and analyze it for future validation. The results point to a balanced composition that highlights the main approaches and information of the Methodology. The final object can be improved by understanding the field of infographics.

Referências

CARVALHO, Juliana; ARAGÃO, Isabella. Infografia: conceito e prática. Revista Infodesign: Revista Brasileira de Design da Informação, São Paulo, v. 3, n. 9, p. 160-177, dez. 2012. Disponível em: https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/136. Acesso em: 21 abr. 2020.

COSTA, Armando dalla; SOUZA-SANTOS, Elson Rodrigo de. Economia criativa: novas oportunidades baseadas no capital intelectual. Revista Economia & Tecnologia, Paraná, v. 25, n. 7, p. 179-186, abr. 2011. Disponível em: http://www.economiaetecnologia.ufpr.br/revista/25%20Capa/Armando%20Dalla%20Costa%20-%20Elson%20Rodrigo%20Souza-Santos.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

COCKAYNE, Daniel. What is a startup firm? A methodological and epistemological investigation into research objects in economic geography. Geoforum, v. 107, p. 77-87, 2019.

DE MIRANDA, Fabiano;Andrade, Rafael de Castro. Pensar Infográfico: uma proposta de ensino introdutório de infografia sob a perspectiva da linguagem gráfica. Revista Brasileira de Design da Informação . São Paulo, v. 14, n. 3, 2017, p. 374 – 396. Acesso em: 5 junho 2020.

GOMEZ, Luiz Salomão Ribas; PEREIRA, Priscila Zavadil; SALVI, Naiane Cristina. COCREATION LAB: TRANSFORMANDO IDEIAS EM NEGÓCIOS A PARTIR DA METODOLOGIA TXM BUSINESS. In: Da teoria à ação: iniciativas empreendedoras da Universidade Federal de Santa Catarina. Organização Andressa Sasaki Vasques Pacheco et al. Editora CRV, Curitiba, 2020.

FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. 6. ed. São Paulo: Editora Edgard Blucher Ltda., 2011. 278 p. Edição Kindle.

FREITAS, Ranielder Fábio de; COUTINHO, Solange Galvão; WAECHTER, Hans da Nóbrega. Análise de Metodologias em Design: a informação tratada por diferentes olhares. Revista Estudos em Design: Design Articles, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 1-15, abr. 2013. Disponível em: https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/111. Acesso em: 21 abr. 2020.

FONTS, Lato. The Fonts. 2012. Disponível em: http://www.latofonts.com/lato-free-fonts/. Acesso em: 13 jun. 2020.

MENEZES, Hanna França; PEREIRA, Carla Patrícia de Araújo. O uso da cor como informação: um estudo de caso dos infográficos da revista galileu. In: CONGRESSO BRASILEIRO EM PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 12., 2016, Belo Horizonte. Proceedings [...] . Belo Horizonte: Blucher Design Proceedings, 2016. p. 4686-4697. Disponível em: https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/o-uso-da-cor-como-informao-um-estudo-de-caso-dos-infogrficos-da-revista-galileu-24639. Acesso em: 15 maio 2020.

MORAES, A. 1998. Infografia – O design da notícia. Dissertação de Mestrado em Design. PUC-RJ, Departamento de Artes. Rio de Janeiro.

OLIVEIRA, Ikaro Santhiago Camara Silva; SOUZA, Angélica Porto Cavalcanti de; COUTINHO, Solange Galvão; MIRANDA, Eva Rolim. Explorando conceitos: pesquisa bibliográfica e elaboração de infográfico sobre definições do campo de design da informação. Pesquisa bibliográfica e elaboração de infográfico sobre definições do campo de Design da Informação. 2017. Disponível em: https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/562. Acesso em: 16 mar. 2020.

PADUA, Mariana Cantisani; DIAS, Guilherme Ataíde; LIMA, Thiago Lucas Castor. Dados, formas, cores e informação: um estudo sobre construção e análise na infografia. Liinc em Revista, Rio de Janeiro P, v. 11, n. 1, p. 287-309, maio 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18225/liinc.v11i1.787. Acesso em: 30 maio 2020.

SALVI, Naiane Cristina et al. PROCESSO DE PRÉ-INCUBAÇÃO COMO FOMENTO À INOVAÇÃO: O PROGRAMA COCREATION LAB. In: Anais do Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação–ciki. 2019.

VALERO SANCHO, J. L. 2001. La Infografia: Técnicas, Análisis y Usos Periodísticos. Universidad Autónoma de Barcelona.

SENAI, Firjan. Mapeamento da Indústria Criativa no Brasil. 2019. Disponível em: https://www.firjan.com.br/EconomiaCriativa/downloads/MapeamentoIndustriaCriativa.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.

TEIXEIRA, Júlio Monteiro. Gestão visual de projetos: utilizando a informação para inovar. Rio de Janeiro: Editora Alta Books, 2018. 208 p.

TXM Business. Metodologia de idealização para Pré-incubação de negócios. TXM Business, 2019 Disponível em: https://txm.business/. Acesso em: 16 junho 2020.

WURMAN, Richard Saul. Ansiedade de Informação 2: um guia para quem comunica e dá instruções. São Paulo: Editora Cultura Ltda., 2001. 328 p. Pesquisas e textos adicionais: Loring Leifer e David Sume.

ZAVADIL, Priscila. Identidade TXM Business. [mensagem pessoal] Mensagem recebida por: . em: 07 jun. 2020.

DE MIRANDA, Fabiano; DE CASTRO ANDRADE, Rafael. Pensar Infográfico: uma proposta de ensino introdutório de infografia sob a perspectiva da linguagem gráfica| Pensar Infográfico (Thinking Infographics): a proposal of introductory teaching of infographics from the perspective of graphic language. InfoDesign-Revista Brasileira de Design da Informação, v. 14, n. 3, p. 374-396, 2017.

MENEZES, Hanna França; DE ARAÚJO PEREIRA, Carla Patrícia. Funções da cor na infografia: uma proposta de categorização aplicada à análise de infográficos jornalísticos| Functions of color in infographic: a categorization proposal applied to the analysis journalistic infographics. InfoDesign-Revista Brasileira de Design da Informação, v. 14, n. 3, p. 321-339, 2017.

HENKEL, Evelyn; PADOVANI, Stephania. Estudo exploratório sobre satisfação e preferências dos usuários: mecanismos de interação em infografia para smartphones. InfoDesign-Revista Brasileira de Design da Informação, v. 18, n. 1, 2021.

Downloads

Publicado

2022-01-09

Edição

Seção

Artigos