Storytelling as a strategy for brand positioning

Autores

  • Seila Cibele Sitta Preto Universidade Estadual de Londrina Universidade Pitágoras Unopar https://orcid.org/0000-0001-9734-7665
  • Antonio Lucio Barizon Filho Universidade Estadual de Londrina
  • Rosane Fonseca de Freitas Matins Universidade Estadual de Londrina

Palavras-chave:

Brand Positioning, Archetypes, Storytelling.

Resumo

The failure in a clear positioning in brand communication, leads to the devaluation of the brand and the product. This article proposes guidelines for the positioning of a brand using the concepts of storytelling and archetypes. The methods used were a literature review and a case study. It results in the joint development between the designer, company and employees, in the identification of the target audience and stakeholders, the definition of roles within a narrative model and in the archetypal positionin

Biografia do Autor

Seila Cibele Sitta Preto, Universidade Estadual de Londrina Universidade Pitágoras Unopar

.

Referências

BEST, K. Design Management: Managing Design Strategy, Process and Implementation. Switzerland: AVA, 2006

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia do Trabalho Científico. 7. Ed. – São Paulo: Atlas, 2010.

MARK, M.; PEARSON, C. S. O Herói e o Fora-da-Lei: como construir marcas extraordinárias usando o poder dos arquétipos. São Paulo, 2016.

MARTIN, R. The design of business: Why design thinking is the next competitive advantage. Boston: Harvard Bussiness Press, 2009.

MARTINS, R. F. F.; MERINO, E. A. D. A gestão de design como Estratégia Organizacional. Rosane Fonseca de Freitas, Eugenio Andrés Diáz Merino. 2. Ed. - Londrina: EDUEL; Rio de Janeiro: Rio Books, 2011.

MAZUR, L. Conversas com os mestres do Marketing. São Paulo: Editora Gente, 2010.

MOZOTA, B. B. Gestão do Design: usando o Design para construir valor na marca e inovação corporativa. Porto Alegre. Bookman, 2011.

NEUMEIER, M. The Brand Flip: Why customers now run companies and how to profit from it. New Riders, 2015.

OSTERWALDER, A.; PIGNEUR, Y.; BERNARDO, G.; SMITH, A. Value Proposition Design: como construir propostas de valor inovadoras. São Paulo: HSM, 2011

POUPART, J. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis (RJ): Vozes, 2008.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. Ed. Rio de Janeiro. 2AB, 2009.

SLADE-BROOKING, C. Creating a brand identity: a guide for designers. Laurence King Publishing Ltd, 2016.

STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Robert E. Stake; tradução: Karla Reis: revisão técnica: Nilda Jacks – Porto Alegre: Penso; 2011.

FOG, Kl.; BUDTZ, C.; YAKABOYLU, B. Storytelling: branding in practice. New York: Springer, 2005.

TOMIYA, E. Gestão do Valor da Marca: como criar e gerenciar marcas valiosas. Rio de Janeiro: Editora Senac Rio, 2010.

WHEELER, A. Design de identidade da Marca. Porto Alegre: Bookman: 2ª ed., 2008.

ZOGBI, E. Posicionamento, a identidade da empresa. São Paulo: Atlas, 2013.

---

DOI: http://doi.org/10.26771/e-Revista.LOGO/2020.2.06

Downloads

Publicado

2020-08-31

Edição

Seção

Artigos