Strategic approaches of brands to visually impaired people: accessible communication guidelines

Autores

Palavras-chave:

Branding, Accessibility, Visual impairment.

Resumo

Consumer situations are often complex for people with visualimpairments due to the lack of accessibility in products and services, hindering the public’s relationship with brands, whether in packaging, websites, commercials, social networks or other points of contact. This exploratory study proposed a questionnaire to the public with visual impairment about their relationship with brands in their daily consumption and investigated the communication of the brands cited by the respondents, looking for accessibility resources in communication. Finally, 11 guidelines have been proposed to guide the brands’ communication to bring them closer to the audience with visual impairment.

Biografia do Autor

Eduardo Cardoso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2003), Especialista em Tecnologia Computacional Aplicada ao Projeto pela UFRGS (2007), Mestre e Doutor em Design - UFRGS (2009/2016). Especialista em Tradução Audiovisual Acessível - Audiodescrição - UECE (2019). Pesquisa na área de Acessibilidade na Comunicação nos contextos de: educação inclusiva; mediação cultural acessível; e divulgação institucional acessível. É Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Design ? PgDesign e Professor Adjunto do Departamento de Design e Expressão Gráfica nos Cursos de Graduação em Design Visual e Design de Produto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul ? UFRGS. Coordena o Grupo de Pesquisa COM Acesso - Comunicação Acessível e o Núcleo Interdisciplinar Pró-Cultural Acessível da Pró-Reitoria de Extensão da UFRGS.

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Publicado

2020-04-30

Edição

Seção

Artigos