Trend research & artificial intelligence: the case of the company Coleção.Moda
Palavras-chave:
Tred research, Industry 4.0, Artificial Intelligence, AI.Resumo
The transformations after the first Industrial Revolution continue to echo in society, resulting in advances in technology, production and consumption of products in different segments. Therefore, the objective of this article is to carry out an elucidative study of the company Coleção. Moda, which uses Artificial Intelligence (AI) to carry out trend research, problematizing the influences of industry 4.0 on the fashion industry. In methodological steps, it uses the bibliographic review and semi-structured interview to reflect on the case of this company that analyzes patterns of repetitions in photographs of catwalks of fashion shows via AI to map the rise of trends in the sector. Finally, it is worth mentioning that the company has adapted and innovated the research process by using AI and that it concentrates its analysis efforts on the main fashion shows worldwide as research sources.
Referências
ABDI; Ministério da Indústria, Comércio e Serviços. Agenda brasileira para a indústria 4.0. Disponível em: http://www.industria40.gov.br/. Acesso em: 4 jun. 2019.
CAMPOS, A. Q: WOLF, B. O Conceito de Tendência na Moda: significado, histórico, conotação. ModaPalavra e-Periódico. v.6, n.11, p. 11-30, jul-dez. Dossiê Estudos de Tendências e Branding de Moda, 2018.
DRAGT, E. How to research trends: move beyong trend watching to kickstart innovation. BIS Publishers, 2017.
DUARTE, M. Y. M. Estudo de caso in DUARTE, Jorge, BARROS, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. - 5. reimpr. - São Paulo: Atlas, 2011.
ERNER, G. Sociologia das Tendências. São Paulo: Editora G. Gili, 2015.
FERNEDA, R. Adoção de tecnologias da indústria 4.0 por firmas do agronegócio do Rio Grande do Sul. Dissertação [Mestrado em Economia] - Universidade do Vale do Rio dos Sinos – Programa de Pós-graduação em Economia. São Leopoldo, p. 131, 2018.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GOMES, D. dos S; Inteligência Artificial: conceitos e aplicações. Olhar Científico. v1, n. 2, p. 234-246, ago-set, 2010.
ICHI, F. S; VANDOSKI, E; KAMINSKI, R. A; SILVA, R. A. Indústria 4.0 no Brasil: Como este novo conceito pode transformar o processo de produção no Brasil. In: VIII CONGRESSO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 2018., Ponta Grossa. Anais [...], 2018.
KELLY, K. Inevitáveis: as 12 forças tecnológicas que mudarão nosso mundo. São Paulo, HSM Editora. 2017.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração e interpretação de dados. 5. ed. São Paulo. Editora Atlas, 2002.
MAGER, G. B; O Design e a Indústria 4.0. In: Revista Hallceart #05. Florianópolis: UDESC, 2019.
MAIOLI, F. M; PRESOTTO, J; PALMA, C. Coolhunting: Métodos e Práticas/ Maioli, Presotto & palma: Milão, 2012.
MARQUES, M. S. C. A inevitável conexão - entre Moda e tecnologia - que moldará o futuro. In: 13° Colóquio de Moda- UNESP Bauru, São Paulo, 2017. Anais [...]. Disponível em: http://www.coloquiomoda.com.br/coloquio2017/anais/anais/13-Coloquio-de-Moda_2017/GT/gt_9/gt_9_A_INEVITAVEL_CONEXAO_ENTRE.pdf. Acesso: 10 maio 2019.
MARQUES, M. S. C. Moda e tecnologia: a inevitável conexão que moldará o futuro. dobras e-Periódico. v. 11, n. 23, p. 254-270, 2018.
MORIN, E. Cultura de massas no século XX: o espírito do tempo. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1977.
RECH, S. R. Estudos do Futuro & Moda: uma abordagem conceitual. ModaPalavra e-Periódico. v.6, n.11, p.93-100. jul-dez 2013.
RECH, S. R; GOMES, N. P. Anatomia das tendências e o desenvolvimento de produtos de moda. In: 12° Colóquio de Moda – 9° Edição Internacional – 3° Congresso de Iniciação Científica em Design de Moda, 2016.
RECH, S. R; GOMES, N. P. Mente Coletiva e Análise de Tendências: uma exploração relacional. In: Rech, Sandra (org). Seminário Nacional de Pesquisa e Extensão em Moda: descolamentos, 2017. p.22-33.
RECH, S. R; SILVEIRA, I. Abordagem terminológica dos estudos de tendências. In: 13° Colóquio de Moda- UNESP Bauru, São Paulo, 2017. Anais [...]. Disponível em: https://www.academia.edu/35337128/ABORDAGEM_TERMINOL%C3%93GICA_DOS_ESTUDOS_DE_TEND%C3%8ANCIAS. Acesso em dezembro de 2018.
SANTOS, J. Sobre tendências e o espírito do tempo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
SILVEIRA, C. B; LOPES, G. C. Indústria 4.0. Disponível em: https://www.citisystems.com.br/industria-4-0/. Acesso em: 1 jun. 2019.
SILVEIRA, I. Procedimentos metodológicos de pesquisa: ciência e conhecimento. Florianópolis: 2018. (Apostila do Programa de Pós-Graduação em Moda, Mestrado Profissional em Design de Vestuário e Moda, PPGModa/UDESC).
STUMPF, I. R. C. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
WEBB, A. The Signals are Talking: why today’s fringe is tomorrow’s mainstream. New York: PublicAffairs, 2016.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research generates a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with the reading and citing an author's work.
The author must ensure:
-
that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the document and its submission for publication.
-
that their work is original, and if the work and / or words of other people were used, they were duly recognized.
Plagiarism in all its forms constitute unethical publication behavior and is unacceptable.
The articles and other published works, become the property of the journal.
The contents of e-Journal LOGO are licensed under a Creative Commons License 4.0 by. It reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze the submitted works.
Under the license you have the right to:
- Share - copy and redistribute the material in any media or format
- Adapt - remix, transform, and create from material to any purpose, even if commercial.
- The licensor can not revoke these rights as long as you respect the license terms.
According to the following terms:
- Assignment - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes have been made. You must do so in any reasonable circumstance, but in no way do you suggest to the licensor to support you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
The authors of papers submitted to the e-Journal LOGO authorize their publication in physical and electronic media for academic purposes. The authors also agree on the distribution of articles by national and international indexing databases, whether or not for profit, and can be reproduced as long as the source is cited.
O autor deve garantir:
- que haja um consenso completo de todos os coautores em aprovar a versão final do documento e sua submissão para publicação.
- que seu trabalho é original, e se o trabalho e/ou palavras de outras pessoas foram utilizados, estas foram devidamente reconhecidos.
Plágio em todas as suas formas constituem um comportamento antiético de publicação e é inaceitável.
Os artigos e demais trabalhos publicados, passam a ser propriedade da revista.
Os conteúdos de e-Revista LOGO estão licenciados sob uma Licença Creative Commons 4.0 by. Reserva-se o direito de usar software ou otros métodos de detecção de plágio para analisar os trabalhos submetidos.
Segundo a licença você tem direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
- O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.