The Innovation Pyramid as the basis of the design process: a didactic methodology proposal for product design education

Autores

  • Ronaldo Martins Glufke Universidade Federal de Santa Maria

Palavras-chave:

The Innovation Pyramid, Product Design Education, Design-Driven Innovation

Resumo

In the current scenario, companies wishing to remain competitive must invest in innovation, not just in a technological and/or procedural way, but providing products that improve experiences for users/ consumers, resulting in a growing demand for design professionals who do not always have in their educational paths the stimulus for the development of required competencies and skills. Supported by concepts of design-driven innovation, this proposal presents a didactic methodology based on Rampino´s Innovation Pyramid, having as target professors of product design graduation courses, suggesting resources and didactic strategies to assist the teaching of innovative products development and to promote discussions on this topic.

Referências

BARBOSA FILHO, Antonio Nunes. Projeto e desenvolvimento de produtos. São Paulo: Atlas, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 5, de 8 de março de 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces05_04.pdf. Acesso em: 20 set. 2019.

BAXTER, Mike. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. 2.ed. São Paulo: Blücher, 2000.

CASENOTE, Igor Escalante; VAN DER LINDEN, Júlio Carlos de Souza. Front-end em três etapas: proposta de modelo para estruturação do processo de captação de oportunidades no design de novos produtos orientados para a inovação. p.194-214. In: Estudos em Design. v.25, n.2, 2017a. Disponível em: https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/491. Acesso em: 18 set. 2019.

CASENOTE, Igor Escalante; VAN DER LINDEN, Júlio Carlos de Souza. Desenvolvimento de competências em design para inovação: um modelo conceitual para a educação de novos designers. p.313-329. In: Educação Gráfica. v. 21, n. 2, 2017b. Disponível em:

https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/168905/001048938.pdf?sequence=1. Acesso em: 18 set. 2019.

DIAS, Maria Regina Ã. C.; GONTIJO, Leila Amaral. Interdisciplinaridade no Ensino do Design. p.49-66. In: Revista Design em Foco, Salvador: EDUNEB, v.3, n.2, 2006.

HSUAN-AN, Tai. Sementes do cerrado e design contemporâneo. Goiânia: Ed. da UCG, 2002.

HSUAN-AN, Tai. Design: conceitos e métodos. São Paulo: Blucher, 2017.

LIEM, André; SIGURJONSSON, Johannes B. Adapting industrial design education to future challenges of higher education. p.194-204, 2011, Lyngby/Copenhagen. In: Proceedings of the 18th International Conference on Engineering Design (ICED 11), v.8.

MORAES, Dijon de. Limites do design. 2.ed. São Paulo: Studio Nobel, 1999.

MORAES, Dijon de. Metaprojeto: o design do design. São Paulo: Blücher, 2010.

MOZOTA, Brigitte Borja de; KLÖPSCH, Cássia; COSTA, Felipe C. Xavier da. Gestão do design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.

NORMAN, Donald A.; VERGANTI, Roberto. Incremental and radical innovation: design research versus technology and meaning change. p.78-96. In: Design Issues, v.30, n.1, 2014. Disponível em: https://www.mitpressjournals.org/doi/10.1162/DESI_a_00250. Acesso em: 15 set. 2019.

PEREZ, Iana Uliana. Projetos de aprendizagem no ensino de design. p.43-51, 2016, Curitiba. In: BECCARI, Marcos N.; MACHADO, Carolina Calomeno (Eds.). Seminários sobre ensino em design, v.2 n.10. São Paulo: Blücher, 2016. Disponível em: https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/projetos-de-aprendizagem-no-ensino-de-design-24230. Acesso em: 20 set. 2019.

POZATTI, Melissa; BERNARDES, Maurício M. S.; VAN DER LINDEN, Júlio C. de S. Avaliação de soluções geradas a partir de métodos de design voltados para a inovação. p.31-43, 2016, Porto Alegre. In: Design e Tecnologia. v.6, n.12. Disponível em:

https://www.ufrgs.br/det/index.php/det/article/view/382/179. Acesso em: 20 set. 2019.

RAMPINO, Lucia. The innovation pyramid: a categorization of the innovation phenomenon in the product-design field. p.3-16. In: International Journal of Design, v.5, n.1, 2011. Disponível em:

http://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/645/325. Acesso em: 15 set. 2019.

RAMPINO, Lucia. Dare forma e senso ai prodotti: il contributo del design ai processi d'innovazione. Milano: Francoangeli, 2012.

VERGANTI, Roberto. Design-driven innovation: changing the rules of competition by radically innovating what things mean. Boston: Harvard Business School Publishing, 2009.

VERGANTI, Roberto. Design-driven Innovation: cambiare le regole della competizione innovando radicalmente il significato dei prodotti e dei servizi. Traduzione di Francesca Piccinali. Parma: Rizzoli Etas, 2013.

VERGANTI, Roberto; ÖBERG, Åsa. Interpreting and envisioning: a hermeneutic framework to look at radical innovation of meanings. p.86-95. In: Industrial Marketing Management, v.42, n.1, 2013. Disponível em: https://asaoberg.se/wp-content/uploads/2019/02/4-Interpreting-and-envisioning-%C3%96berg-Verganti-2013-IMM.pdf. Acesso em: 15 set. 2019.

Downloads

Publicado

2019-12-30

Edição

Seção

Artigos