O pensamento por analogias no design: o uso de jogos como uma ferramenta facilitadora

Autores

  • Priscila Zavadil Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Departamento de Design e Expressão Gráfica.

Palavras-chave:

design por analogias, jogos, design e criatividade, processo criativo, design

Resumo

Este artigo tem como objetivo discutir o pensamento por analogias no design e o uso de ferramentas no processo de projeto que possam estimular a criação de conexões mentais durante a geração de ideias. Para tanto, traz uma revisão de literatura sobre o pensamento analógico e o uso de estímulos como fontes de inspiração e apresenta o uso de um jogo como uma ferramenta para auxiliar o pensamento por analogias no design. Os resultados demonstraram que uso deste tipo de ferramenta contribui para a expansão do espaço problema-solução e para a criação de analogias estruturais, entre diferentes domínios de conhecimento.

Biografia do Autor

Priscila Zavadil, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Departamento de Design e Expressão Gráfica.

Professora no Departamento de Design e Expressão Gráfica da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora em Design pela UFRGS, com realização de Doutorado Sanduíche na Escola Superior de Artes e Design em Portugal. Mestre em Design pela UFRGS, Especialista em Design de Produto, Gráfico e Informação (UniRitter) e graduada em Comunicação Social pela UFRGS. Experiência profissional nas áreas de Comunicação Visual e Design, coordenando e desenvolvendo atividades como projetos de identidade visual, embalagens, materiais gráficos, promocionais, projetos editoriais e estamparia. Docente nas disciplinas de Design de Embalagem, Design de Superfície e Processos de Produção Gráfica nos cursos de Design Visual e Design de Produto (UFRGS). Vice-coordenadora da Pós Graduação (Lato Sensu) em Design Gráfico (UFRGS). Pesquisadora principalmente nos seguintes temas: design e criatividade, processo criativo e metodologia projetual; e estudos aplicados em design de embalagem, design gráfico, processos de impressão e design de superfície. 

Referências

BLANCHETTE, C. B.; DUNBAR, K. How analogies are generated: the roles of structural and superficial similarity. Memory and Cognition, 28, 1, 2000, pp.108-124.

BONNARDEL, N. Designing future products: what difficulties do designers encounter and how can their creative process be supported? Work: A Journal of Prevention, Assesment and Refabilitation, 41, 2012, pp.5296-5303.

BONNARDEL, N.; MARMECHE, E. Evocation process by novice and expert designers: towwards stimulating analogical thinking. Creativity and Innovation Management, v.13, n.3, 2004, pp.176-186.

BOUCHARD, C.; OMHOVER, J.F.; MOUGENOT, C.; AOUSSAT, A.; WESTERMAN, S. TRENDS: a content-based information retrieval system for designers. Proceedings of Design Computing and Cognition - DCC08, Atlanta, 2008.

CAI, H.; YI-LUEN DO, E.; ZIMRING, C. M. Extended linkography and distance graph in design evaluation: an empirical study of the dual effects of inspiration sources in creative design. Design Studies, 31, 2010, pp.146-168.

CASAKIN, H.; GOLDSCHMIDT, G. Reasoning by visual analogy in design problem-solving: the role of guidance. Environment and Planning B: Planning and Design, 27, 2000, pp.105-119.

CASAKIN, H.; TIMMEREN, A. V. Analogies as creative inspiration sources in the design studio: the teamwork. Atiner´s Conference Paper Series No ARC2014-1188: 4th Annual International Conference on Architecture, Athens, Greece, 6-9 jul, 2014. Athens Institute for Education and Research, 2014.

CHAKRABARTI, Amaresh et al. Idea Inspire 3.0—A tool for analogical design. In: International Conference on Research into Design. Springer, Singapore, 2017.

CHAKRABARTI, A.; SHU, L. Biologically inspired design. AI EDAM, Artificial Intelligence for Engineering Design, Analysis and Manufacturing, 24(4), 2010.

CHRISTENSEN, B.T.; SCHUNN, C. D. The relationship of analogical distance to analogical function and preinventive structure: the case of engineering design. Memory & Cognition, v.35 n.1, 2007, pp. 29-38.

CROSS, N. Designerly ways of knowing. London: Springer, 2006.

DORST, K. CROSS, N. Creativity in the design process: co-evolution of problem-solution. Design Studies, 22, pp.421-437, 2001.

DOUMAS, L. A. A.; HUMMEL, J. E.; SANDHOFER, C. M. A theory of the Discovery and prediction of relationa concepts. Psychological Review, 115, 1, 2008, pp.1-43.

EASTMAN, C. New directions in design cognition: studies of representation and recall. In: EASTMAN, C.; MCCRACKEN, M., NEWSTETTER, W. Design knowing and learning: cognition in design education. Oxford: Elsevier, 2001.

ECKERT, Claudia; STACEY, Martin. Adaptation of sources of inspiration in knitwear design. Creativity Research Journal, v. 15, n. 4, p. 355-384, 2003.

FULLERTON, T. Game Design workshop. Burlington, MA: Elsevier, 2008

GENTER, D. Bootstrapping the minds: analogical process and symbol systems. Cognitive Sciences, 34, 2010, pp.752-775.

GENTER, D.; KURTZ, K. J. Relations, objetcts, and the composition of analogies. Cognitive Science, 30, 2006, pp.609-642.

GENTER, D.; SMITH, L. Analogical reasoning. In: RAMACHANDRAM, V.S. (Ed). Encyclopedia of human behavior. 2 ed. Oxford, UK: Elsevier, 2012, pp.130-136.

GIBSON, J.J. The theory of affordances in perceiving, acting and knowing. Eds. Robert Shaw and John Bransford, 1977.

GOEL, A. K.; McADAMS, D. A.; STONE, R. B. (eds). Biologically inspired design: computational methods and tools. London: Springer, 2014.

GOLDSCHMIDT, G.; SEVER, A. L. Inspiring design ideas with texts. Design Studies, 32, 2011, pp.139-155.

GOLDSCHMIDT, G.; SMOLKOV, M. Variances in the impacto f visual stimuli on design problem solving performance. Design Studies, 27, 2006, pp.549-569.

GONÇALVES, M.; CARDOSO, C.; BADKE-SCHAUB. How far is too far? Using diferente abstraction levels in textual and visual stimuli. In: Design 2012: 12th International Design Conference, Croatia, 21-24 maio de 2012. The Design Society, 2012.

GONÇALVES, M.; CARDOSO, C.; BADKE-SCHAUB, P. What insires designers? Preferences on insirational approaches during idea generation. Design Studies, 35, 2014, pp.29-53.

GORDON, 1961 GORDON, W. J. J. Synectics: the development of creative capacity. London: Collier Books, 1961.

KAO, CHEN-YAO. Exploring the relationships between analogical, analytical, and creative thinking. Thinking Skills and Creativity, 13, 2014, pp.80-88.

KIM, E.; HORII, H. A study on an assessment framework for the novelty of ideas generated by analogical thinking. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 195, 2015, pp.1396-1406.

KUMAR, V. 101 Design Methods: a structured approach for driving innovation in your organization. New Jersey: Willey, 2013.

LINSEY, J. S.; WOOD, K. L.; MARKMAN, A. B. Modality and Representation

in Analogy. Artificial Intelligence in Engineering Design Analysis and Manufacturing, 22, 2, 2008.

MALAGA, R., The effect of stimulus modes and associative distance in individual creativity support systems. Decision Support Systems, 29, n2, 2000, pp.125-141.

Martin A. The Design and Evolution of a Simulation/Game for Teaching Information Systems Development. Simul. Gaming, vol. 31, no. 4, pp. 445–463, Dec. 2000.

MORENO, D.; HERNÃNDEZ, A.; YANG, M.; LINSEY, J. AND WOOD, K. A Step Beyond to Overcome Design Fixation. Design Computing and Cognition DCC’14. J.S. Gero (ed), Springer, 2014, pp. 1-15.

NAGAI, Y.; TAURA, T.; MUKAI, F. Concept blending and dissimilarity: factors for creative concept generation process. Design Studies, v. 30, 2009, pp.648-675.

PEREIRA, Priscila Zavadil. O pensamento criativo no processo projetual: proposta de um framework para auxiliar a criatividade em grupos de design. 2016. Tese (Doutorado em Design), Escola de Engenharia e Faculdade de Arquitetura, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

SALEN, Katie; ZIMMERMAN, Eric. Regras do jogo: fundamentos do design de jogos (vol. 3). Editora Blucher, 2012.

SARKAR, P.; CHAKRABARTI, A. The effect of representation of triggers on design outcomes. Artificial Intelligence for Engineerign Design, Analysis and Manufacturing, 22, 2008, pp.101-116

SCHELL, J. The art of Game Design. Burlington, MA: Elsevier, 2008

SHERRY, J. L.; DESOUZA R.; GREENBERG B.; LACHLAN K. Relationship between developmental stages and video game uses and gratifications, game preference, and amount of time spent in play. International Communication Association Conferência Anual, San Diego, CA, 2003

SMULDERS, F.; LOUSBERG, L.; DORST, K. Towards diferente communication in collaborative design. International Journal of Managing Projects in Business, v.1, n. 3, 2008, pp.352-367.

STERNBERG, R. J. Psicologia Cognitiva. São Paulo: Cengage Learning, 2000.

TSCHIMMEL, K. C. Design as a Perception-in-Action process. In: TAURA, T,; NAGAI, Y (Eds). Design Creativity 2010. London: Springer, 2011.

TSCHIMMEL, K. C. Sapiens e Demens no pensamento criativo do design. 2010. Tese (Doutorado em Design). Universidade de Aveiro, Departamento de Comunicação e Arte, Aveiro, 2010.

TSENG, I.; MOSS, J.; CAGAN, J.; KOTOVSKY, K. The role of timing and analogical similarity in the stimulation of idea generation in design. Design Studies, 29, 2008, pp.203-221.

VERHAEGEN, P.; D’HONDT, J.; VANDEVENNE, D.; DEWULF, S.; DUFLOU, J. Identifying candidates for design-by-analogy. Computers in Industry, 62(4), 2011, pp.446-459.

Downloads

Publicado

2019-12-30

Edição

Seção

Artigos